erezie susţinută de ereticul Nestorie (nestorianismul) şi condamnată de Sinodul III ecumenic (Efes, 431). Nestorie susţinea că deoarece în fiinţa lui Hristos ar exista două persoane deosebite (una dumnezeiască şi cealaltă omenească), Sfânta Fecioară nu a născut decât pe Omul Hristos şi deci nu poate fi numită Născătoare de Dumnezeu, ci numai Născătoare de om (ἀνθρωποτόκος
antropotokos) sau cel mult
Născătoare de Hristos. Prin condamnarea ereziei nestoriene (dioprosopiste) se formulează
doctrina marială ortodoxă a Bisericii, prin recunoaşterea celor două atribute ale Sfintei Fecioare (θεοτόκία
teotokia, adică meritul de a fi născut pe Dumnezeu în trup, şi αειπάρθενος
aipartenos, adică pururea-fecioria ei); vezi şi
cultul marial .