|
|
rugăciunea lui Iisus
Doctrina centrală a teologiei ortodoxe răsăritene theosis sau îndumnezeirea omului este strâns legată de disciplinele spirituale de la Muntele Sinai. Practica lor mistică era rugăciunea inimii sau rugăciunea lui Iisus: Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mâ. Acest text scurt trebuia repetat fără încetare spre a absorbi gândurile misticului şi a le înstrăina de orice tentaţie. Misticismul sinait, reprezentat de Sf. Ioan Scărarul (sec. VI-VII) mare isihast, va ajunge la apogeu prin sec. XIII, reprezentat de Nichifor şi Grigorie Palama, care-l vor înrădăcina şi la muntele Athos, unde Palama a fost 20 de ani călugăr, înainte de a fi rânduit episcop de Tesalonic. Nichifor susţinea că ţelul vieţii spirituale este să ia cunoştinţă de tainele comorii ascunse în inimă, care e lăcaşul lui Dumnezeu. Această unire se face coborând, prin intermediul respiraţiei, mintea în inimă. Nichifor creează în acest scop o tehnică respiratorie care se îmbină cu rugăciunea lui Iisus, care trebuie rostită neîncetat (vezi isihasmul ). Biserica Romano-Catolică, care în trecut a avut rezerve faţă de Rugăciunea lui Iisus, reevaluează această rugăciune prin Conciliul II Vatican, menţionând în noul Catehism al Bisericii catolice următoarele: Formularea cea mai obişnuită trasmisă de monahii din Sinai, din Siria şi din Muntele Athos este invocaţia: «Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi păcătoşii!». Ea îmbină imnul hristologic din Filipeni 2,6-11 cu invocaţia vameşului şi acelor ce râvneau lumina. Prin aceasta, inima se pune în armonie şi cu milostivirea Mântuitorului lor. Invocarea Sfântului nume al lui Iisus este calea cea mai simplă a rugăciunii neîncetate. Repetată adesea de o inimă plină de smerită atenţie, ea nu se pierde într-un şuvoi de cuvinte, ci păstrează cuvântul ce aduce rod întru răbdare. Ea este cu putinţă în orice clipă, pentru că nu este o ocupaţie alături de o alta, ci unica ocupaţie, aceea de a-L iubi pe Dumnezeu, Care însufleţeşte şi transfigurează orice acţiune întru Hristos Iisus.
|