Site-ul Arhiepiscopiei Tomisului
Acest website apare cu binecuvântarea
IPS Dr. TEODOSIE Arhiepiscopul Tomisului

IPS Dr. TEODOSIE
Arhiepiscopul Tomisului

Dicționar

Facerea
— prima carte a Pentateuhului (vezi {Pentateuh}; {Biblia}) Vechiului Testament, scriere atribuită, conform tradiției iudaice, lui Moise. Se mai numește Geneza (genesis = origine, naștere). Este redactată, se pare, în sec. XV î.Hr. În timpul șederii poporului Israel în pustie după ieșirea din robia egipteană. Cartea descrie: a. facerea cerurilor și a pământului și începutul istoriei omenirii; b. starea inițială a omului, căderea lui și originea păcatului, întinderea păcatului în neamul omenesc de până la Avraam (istoria lui Cain, potopul, zidirea turnului Babel, originea rasei semite); c. Începutul istoriei poporului ales, patriarhii Avraam, Isaac și Iacov, istoria lui Iosif până la venirea poporului evreu în Egipt. Este istoria sfântă a creației universului, a creației omului „după chipul și asemănarea lui Dumnezeu” și istoria „poporului ales”. Dumnezeu este aproape de oameni, vorbește și face cu ei legăminte: legământul încheiat cu Noe și cel făcut cu Avraam pregătesc darea Legii pe muntele Sinai. Facerea redă cheia de înțelegere a lucrării lui Dumnezeu Cel personal cu oamenii: Dumnezeul lui Avraam, al lui Isaac și al lui Iacov, a istoriei și vocației omului, a istoriei răscumpărării care începe cu poporul evreu. Pluralul Elohim folosit pentru Dumnezeu, pregătește înțelegerea Treimii; protoevanghelia (promisiunea unui Răscumpărător — Facere 3, 15) anunță întruparea Mântuitorului. Potopul este imaginea Botezului. Corabia lui Noe preînchipuie Biserica și mântuirea în Hristos. Melchisedec este chipul preoției veșnice, jertfirea lui Isaac este chipul jertfirii Fiului lui Dumnezeu. Numeroase persoane și fapte cuprinse în cartea Facerii au o semnificație spirituală și un corespondent în Noul Testament: aducerea jertfelor, tăierea împrejur, lupta lui Iacov cu îngerul Domnului.
fachir
derviș
făclie
— lumânare aprinsă.
fanatism religios
— credință oarbă, exagerată, care duce la prigonirea celor de altă credință. Fanatismul este considerat un păcat împotriva dreptei credințe.
Faptele apostolilor
— carte canonică din Noul Testament, scrisă de Sf. Evanghelist Luca în jurul anilor 60, la Roma; relatează despre întemeierea Bisericii creștine (sărbătorită în calendarul ortodox de Rusalii, la 50 de zile de la învierea Domnului, numită de aceea și Cincizecimea), răspândirea Evangheliei și creșterea Bisericii, viața primilor creștini, activitatea misionară a Sfinților Apostoli, viața, activitatea și călătoriile Sfinților Apostoli Petru și Pavel; v. {Sf. Scriptură} sau {Biblia}.
faraon
— rege în Egiptul antic; era considerat reprezentant al unui zeu întrupat, era nemuritor, moartea însemnând pentru el doar translația spre cer. Ordinea socială reprezenta la egipteni un aspect al ordinii cosmice. Regalitatea era considerată ca existând de la începutul lumii; Creatorul a fost primul Rege; el a transmis această funcție fiului său, primul faraon. Prin aceasta, regalitatea s-a consacrat ca o instituție divină. Faraonul este întruparea lui MA'AT, care înseamnă „adevăr”, „ordinea cea bună”, „dreptul”, „justiția”. MA'AT aparține creației originare și reflectă perfecțiunea „vârstei de aur”. Ea constitue temelia cosmosului și vieții. Ca întrupare a lui MA'AT, faraonul constitue modelul exemplar pentru toți supușii săi. Cultul trebuie săvârșit de faraon, dar acesta deleagă funcțiile sale preoților diferitelor temple. Scopul ritualiilor era apărarea „creațieii originare”. De fiecare An Nou, cosmogonia era repetată. Întronarea faraonului reproducea episoadele acțiunii lui Menes de unificare a Egiptului (Egiptul de sus și cel de jos). Se repetă ritualul întemeierii Statului. La 30 de ani de la întronare, când avea loc sărăbătoare „Sed”, se repeta acest ritual, care avea ca scop reînvierea energiei divine a regelui. Faraonul participa anual la sărbătoarea secerișului (Min), prezida punerea temeliei templelor și a inaugurării lor. Moartea constituea, pentru faraon, punctul de plecare al călătoriei sale celeste și al „imortalizării sale”. Textele Piramidelor cuprind credințele privitoare la soarta de după moarte a regelui. Ele arată că faraonul, fiul lui Atum(-Ra) nu poate muri. El își ia zborul sub forma unei păsări (șoim, bâtlan, etc.) a unui scarabeu, lăcuste ș.a., iar vânturile, norii și zeii îi vin în ajutor. Înălțându-se spre cer, regele este deja un zeu, total diferit ca esență de oameni. Îndreptându-se spre lăcașul ceresc „câmpiile ofrandelor”, faraonul trebuia să treacă prin câteva încercări. Pentru a fi admis în barca luntrașului de la lacul care se afla la intrarea în „Câmpiile ofrandelor” regele trebuia să fi îndeplinit toate purificările rituale, să răspundă cu „parole” cunoscute dinainte sau cu anumite formule magice. Sosit la cer, faraonul era primit de zeul Soare și victoria lui asupra morții era vestită lumii de mesageri speciali. În cer, regele își prelungea existența terestră: așezat pe tron, primea omagiile supușilor, făcea judecățile și dădea porunci. Doctrina soteriologică a Textelor Piramidelor, identificând pe rege cu Ra, arată că el nu cădea sub jurisdicția lui Osiris, Stăpânul morților („Te uiți peste umărul lui Osiris, comanzi celor decedați, te ții departe de dânșii, nu ești din ai lor”; „Ra-Atum nu te dă lui Osiris, care nu-ți judecă inima și nu are putere asupra inimii tale” — HC, vol. I, p. 100).
faraon
— rege în Egiptul antic; era considerat reprezentant al unui zeu întrupat, era nemuritor, moartea însemnând pentru el doar translația spre cer. Ordinea socială reprezenta la egipteni un aspect al ordinii cosmice. Regalitatea era considerată ca existând de la începutul lumii; Creatorul a fost primul Rege; el a transmis această funcție fiului său, primul faraon. Prin aceasta, regalitatea s-a consacrat ca o instituție divină. Faraonul este întruparea lui MA'AT, care înseamnă „adevăr”, „ordinea cea bună”, „dreptul”, „justiția”. MA'AT aparține creației originare și reflectă perfecțiunea „vârstei de aur”. Ea constitue temelia cosmosului și vieții. Ca întrupare a lui MA'AT, faraonul constitue modelul exemplar pentru toți supușii săi. Cultul trebuie săvârșit de faraon, dar acesta deleagă funcțiile sale preoților diferitelor temple. Scopul ritualiilor era apărarea „creațieii originare”. De fiecare An Nou, cosmogonia era repetată. Întronarea faraonului reproducea episoadele acțiunii lui Menes de unificare a Egiptului (Egiptul de sus și cel de jos). Se repetă ritualul întemeierii Statului. La 30 de ani de la întronare, când avea loc sărăbătoare „Sed”, se repeta acest ritual, care avea ca scop reînvierea energiei divine a regelui. Faraonul participa anual la sărbătoarea secerișului (Min), prezida punerea temeliei templelor și a inaugurării lor. Moartea constituea, pentru faraon, punctul de plecare al călătoriei sale celeste și al „imortalizării sale”. Textele Piramidelor cuprind credințele privitoare la soarta de după moarte a regelui. Ele arată că faraonul, fiul lui Atum(-Ra) nu poate muri. El își ia zborul sub forma unei păsări (șoim, bâtlan, etc.) a unui scarabeu, lăcuste ș.a., iar vânturile, norii și zeii îi vin în ajutor. Înălțându-se spre cer, regele este deja un zeu, total diferit ca esență de oameni. Îndreptându-se spre lăcașul ceresc „câmpiile ofrandelor”, faraonul trebuia să treacă prin câteva încercări. Pentru a fi admis în barca luntrașului de la lacul care se afla la intrarea în „Câmpiile ofrandelor” regele trebuia să fi îndeplinit toate purificările rituale, să răspundă cu „parole” cunoscute dinainte sau cu anumite formule magice. Sosit la cer, faraonul era primit de zeul Soare și victoria lui asupra morții era vestită lumii de mesageri speciali. În cer, regele își prelungea existența terestră: așezat pe tron, primea omagiile supușilor, făcea judecățile și dădea porunci. Doctrina soteriologică a Textelor Piramidelor, identificând pe rege cu Ra, arată că el nu cădea sub jurisdicția lui Osiris, Stăpânul morților („Te uiți peste umărul lui Osiris, comanzi celor decedați, te ții departe de dânșii, nu ești din ai lor”; „Ra-Atum nu te dă lui Osiris, care nu-ți judecă inima și nu are putere asupra inimii tale” — HC, vol. I, p. 100).
fariseism
— ipocrizie, fățărnicie, minciună.
fariseu
— cuvânt care, în textele religioase, denumea o categorie de credincioși evrei, foarte atașați de vechile tradiții, ale cultului mozaic, apărători ai Legii, riguroși, formaliști în împlinirea preceptelor morale. Credeau în revelația divină, admiteau nemurirea sufletului și învierea morților. Fariseii aparțineau partidei religioase strict ritualistice care se lăuda că nu calcă nici un principiu al Legii lui Moise și disprețuia pe ceilalți oameni care nu se conformau întru totul acestor principii. Erau puși alături de cărturarii iudei. Celelalte secte iudaice îi socoteau ipocriți și mincinoși. Mântuitorul, care cunoștea sufletul omenesc, i-a denunțat în parabola „Vameșului și fariseului” și în diferite predici: „Cărturarii și fariseii au șezut în scaunul lui Moise; deci toate câte vă vor zice vouă, faceți-le și păziți-le; dar după faptele lor nu faceți, că ei zic, dar nu fac... Toate faptele lor le fac să fie priviți de oameni... le place să stea în capul mesei la ospețe și în băncile dintâi în sinagogi. Să li se plece lumea în piețe și să fie numiți de oameni: Rabi (învățător)” (Matei 23, 2, 3 și 5-7). Mântuitorul îi mustră cu asprime asemănându-i cu niște morminte văruite: „care pe din afară se arată frumoase, înăuntru însă sunt pline de oase de morți și de toată necurăția. Așa și voi, pe dinafară vă arătați drepți oamenilor, înăuntru însă sunteți plini de fățărnicie și de fărădelege. Vai vouă, cărturarilor și fariseilor...” (Matei 23, 27-29). Principiile creștine care cer smerenie, credință sinceră și dragoste față de aproapele înfierează, prin cuvintele lui Iisus, asemenea oameni. De aceea, cuvântul fariseu are azi un sens negativ. Cuvântul a intrat în limba română prin filieră slavă, de la vechiul slav „farisei”. La origine însă e foarte vechi din limba aramaică „parschi”, care era numele unei secte „pacaș” (om distins, ales) și derivatul „parase” sau „farase”, denumire pentru textele alese din Vechiul Testament folosite în cultul mozaic. Din ebraică, cuvântul a trecut în greaca veche sub forma „pharisaies” apoi în lat. „pharisaeus”, de unde a fost adoptat în toate limbile europene (Al. Graur).
făt
— denumire folosită în Bucovina pentru cântăreț bisericesc.
fatalism
Faunus
(păzitor împotriva lupilor)
— este numele unui zeu roman, protector al pășunilor și fecundității animalelor. A fost asimilat cu grecescul Pan. Locul de cult al acestui zeu era o grotă, „grota lui Faunus”, numită Lupercal, pe coasta de nord-vest a Palatinului. Aici serveau preoții luperci.
fecioarele soarelui
— se numesc, în religia vechilor peruvieni, slujitoarele marelui templu Coricancha, închinat soarelui. Ele aveau rolul vestalelor din templele Greciei antice.
felon
(φαιλόνιο, τό, φαιλόνης, ὁ — failonio, failonis; lat. casula, paenula) sau sfita (termen vechi slav)
— este veșmântul liturgic pe care preoții îl pun ca pe o pelerină deasupra celorlalte veșminte liturgice când slujesc Sf. Liturghie. Acest veșmânt amintește de toga anticilor și mantaua sau pelerina pe care o purtau Mântuitorul și apostolii și era în uz general la evrei. Dispărând cu timpul din îmbrăcămintea de toate zilele, felonul a fost păstrat între veșmintele liturgice ale slujitorilor Bisericii. Ca formă, felonul liturgic a păstrat linia penulei romane, care era un fel de manta sau pelerină dintr-o singură bucată de stofă, de formă rotundă, fără mâneci, acoperind tot corpul până jos și având la mijloc o deschizătură prin care se introducea capul. În Biserica romano-catolică, veșmântul acesta și-a păstrat denumirea antică penula sau paenula, dar s-a modificat ca formă, fiind scurtată și tăindu-i-se părțile laterale pentru a nu stingheri mișcările brațelor. În Biserica ortodoxă, el a rămas mai fidel formei antice, fiind scurtat numai în față, pentru a lăsa mâinile mai libere. Până în sec. XV, felonul a fost veșmântul de deasupra atât al preoților, cât și al arhiereilor de toate gradele (episcop, mitropolit, patriarh). După cum mărturisește Sf. Simeon al Tesalonicului (+1429), felonul episcopal avea ca semn distinctiv drept podoabă, o cruce; al mitropoliților și ai patriarhilor era făcut dintr-o stofa cu model în țesătură sub formă de cruci, și se numea polistavrion. Ierarhii din pictura pictura bisericească veche apar îmbrăcați în astfel de felon (ex. La biserica Sf. Nicolae Domnesc din Curtea de Argeș). În Biserica Ortodoxă de azi, felonul a rămas, ca veșmânt liturgic, numai pentru preoți. Ierarhii l-au înlocuit cu sacosul (v. {sacos}). Ca la toate veșmintele liturgice, la început și culoarea felonului era albă; mai târziu a început însă a fi confecționat și din alte culori. În timpul Postului Mare se poartă felonul roșu, iar în Săptămâna Mare sau a sfintelor patimi, ca și la slujbele funebre se poartă felon de culoare neagră, exprimând întristarea și plânsul pentru Patimile Domnului. Felonul are aplicat pe spate o cruce înflorată, un chenar sau o iconiță rotundă reprezentând chipuri sfinte (Maica Domnului, Mântuitorul ori un Sfânt). Felonul simbolizează și mantia roșie cu care a fost îmbrăcat Hristos în timpul pătimirilor Sale. Faptul că e larg și acoperă tot corpul simbolizează și puterea atotcuprinzătoare a lui Dumnezeu cu care îi înveșmântă pe preoți.
fenomenologia religioasă
istoria comparată a religiilor, care de fapt nu este istorie propriu-zisă. Ea folosește rezultatele cercetărilor intreprinse de Istoria religiilor și cu ajutorul metodei comparative urmărește să găsească ceea ce este permanent și universal în religie, să determine sensul, originea, evoluția raporturilor dintre manifestările religioase, să analizeze concepția religiilor despre Dumnezeu sau despre zei, despre rău, mântuire, viață viitoare etc.
feregea
fericirile
— sunt un fragment din „Predica de pe munte” rostită de Mântuitorul pe Muntele Măslinilor, în Ierusalim, predică în care, pe lângă multe învățături religios-morale, este cuprins textul Rugăciunii Domnești „Tatăl nostru” și „Cele nouă Fericiri” (Matei 5, 3-11; Luca 6, 20-23). Fericirile sunt „principiile” sau „legile” împărăției lui Dumnezeu. Fericirea este una singură, dar accedem la ea treptat, ca pe o scară a înălțării din desăvârșire în desăvârșire. Mântuitorul ne vorbește despre nouă Fericiri: 1. sărăcia cu duhul (smerenia); 2. plânsul și întristarea pentru păcatele personale (pocăința) și pentru aproapele nostru (lacrimile iubirii duhovnicești); 3. blândețea; 4. dragostea de dreptate și îndreptare (săvârșirea din lăuntru a virtuții); 5. milostivirea; 6. curăția inimii; 7. pacea (cu Dumnezeu, cu șinele propriu, cu aproapele); 8. prigoana pentru dreptate (a celor nevinovați); 9. ocara și nedreptatea suferite pentru Hristos, pentru Evanghelia și Biserica Sa. Cel smerit își va plânge păcatele; cel ce-și plânge păcatele va fi blajin, drept și milostiv; cel ce va avea blândețe, dreptate și milostivire va fi curat cu inima; cel cu inima curată va fi pașnic, nu se va teme de primejdii, nu se va tulbura de calomnii și își va păstra răbdarea în cele mai mari încercări, pentru numele Domnului, în credința și nădejdea lui. „Fericirile” au intrat în cultul Bisericii, alcătuind ultimul antifon la Liturghia din duminici și sărbătorile sfinților, înainte de Vohodul mic (ieșirea cu Sf. Evanghelie), reprezentând începutul lucrării publice a Mântuitorului. Deschiderea ușilor împărătești către sfârșitul acestui antifon (al treilea și ultimul dinainte de ieșirea cu Sf. Evanghelie) arată că Mântuitorul iese din viața necunoscută de până atunci și Se arată, Se descoperă oamenilor, începând propovăduirea Evangheliei Sale.
fermecătură
— formă de vrăjitorie prin care se invocă duhul diavolesc, „ursita” spre a determina anumite situații în viața unor persoane: căsătorie, despărțire, boală etc. Această practică este condamnată de Biserică.
fetialii
— se numeau preoții lui Jupiter Feretrius, la romani. Rolul lor era de a păzi respectarea dreptului internațional, în legătură cu încheierea alianțelor, declararea și încetarea războaielor. Ei formau un colegiu de 20 de membri.
fetișism
(de la fetișo, cuvânt portughez, care denumește obiecte sacre)
— credința în obiecte pe care oamenii primitivi le divinizau, atribuindu-le anumite forțe ocrotitoare; ei le purtau spre a fi apărați de nenorociri. Aceste obiecte vrăjite (fetișuri, talismane, amulete) erau adorate ca zeități. Fetișurile au diferite forme (de oameni în general) și sunt considerate ca niște locuințe vremelnice ale spiritelor care însuflețesc natura întreagă, care produc și dirijează fenomenele naturii.
filacteriu
(φυλακτήριον, τό — filaktirion, to = talisman, amuletă)
— se numește cornul ritual pe care îl primesc evreii (numai băieții, la împlinirea vârstei de 14 ani) printr-o ceremonie deosebită ce se desfășoară în sinagogă. Filacterii se numesc și versetele din psalmi scrise pe bucăți de pergament și închise într-o cutiuță de piele fixată pe o curea, cu care se încinge brațul stâng și fruntea, la rugăciunea de dimineață, în ritul mozaic.
filade
(φυλλάδα, ἡ — filláda = carte, broșură)
— cărticele separate de rugăciuni (extrase), acatiste și alte slujbe religioase, care sunt, de obicei, înglobate în cărțile mari de slujbă bisericească (ca de ex. Ceaslovul Mare, Acatistierul ș.a.) și din care aceste cărticele (broșuri), numite filade, sunt extrase.
filioque
— dogmă a Bisericii Romano-Catolice care susține că Duhul Sfânt purcede și de la Dumnezeu-Tatăl și de la Fiul. Conform Sinoadelor I și II ecumenice (325, 431), când s-a formulat simbolul de credință (Crezul) al Bisericii creștine, s-a stabilit dogma despre Sf. Duh, care „de la Tatăl purcede”, care împreună cu Tatăl și cu Fiul este închinat și mărit”. Această dogmă este păstrată întocmai de Biserica Ortodoxă conform canonului VII al Sinodului al II-lea ecumenic de la Efes, 431, care oprește orice schimbare a Simbolului niceo-constantinopolitan; dar contrar prevederilor sinoadelor I și II Ec., Biserica creștină de Apus a introdus în Crez dogma Filioque, fără asentimentul Bisericii de Răsărit și fără confirmarea unui sinod ecumenic, călcând astfel principiile doctrinare ale Bisericii, stabilite de Sf. Părinți la Sinoadele ecumenice. Prima formulare documentară a lui Filioque s-a făcut la Conciliul al II-lea din Toledo, în anul 589. Cele două formulări privitoare la purcederea Sf. Duh („Sf. Duh purcede de la Tatăl și de la Fiul” — Filioque — și „Sf. Duh care de la Tatăl purcede” — din Crezul niceo-constantinopolitan) afirmă două concepții diferite despre divinitate: Filioque — unitatea divină se bazează pe Sf. Duh, pe când, în Biserica Ortodoxă, „Dumnezeu-Tatăl este izvorul principal și cauza trinității” (Mircea Eliade, Istoria Religiilor si Ideilor Religioase, Chișinău, 1992, vol. III, p. 225). Astăzi mulți teologi catolici nu mai susțin dogma Filioque (Emilian Vasilescu, diac. prof. univ. dr., Istoria Religiilor, București, 1982.), (Istoria Bisericească Universală, ed. 1987, p. 49.).
Filocalia
(φιλοκαλία — filokalia = iubire de frumos)
— este titlul unei mari colecții de scrieri bisericești, cu caracter ascetic și mistic, alcătuită de Sfinții Părinți și scriitori bisericești între sec. IV-XIV. Începuturile filocaliei sunt făcute de Sf. Vasile cel Mare și Grigorie de Nazianz, în mănăstirea înființată de Sfântul Vasile în Pont, pe malul râului Ikis. Aici se îmbinau rugăciunea cu munca. Aici a scris Sf. Vasile „Regulile vieții monahale” („Reguli mari și mici”), care stau la baza Filocaliei. Filocalia se adresează în primul rând monahilor, dar este accesibilă tuturor creștinilor credincioși, dornici să se desăvârșească în viața spirituală. Sub titlul „Filocalia sfintelor nevoințe ale desăvârșirii” a fost tradusă, din limba greacă în limba română, o mare parte din aceste scrieri, de către Părintele Profesor Dumitru Stăniloae, de la Facultatea de Teologie din București (începând din anul 1946 și până în 1990 a tradus și a publicat 12 volume). Toți scriitorii cuprinși în această colecție de experiență și trăire mistică în Hristos pun în centrul vieții lor duhovnicești „rugăciunea lui Iisus” sau „rugăciunea inimii” („Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-ne pe noi”) care este o cale de a disciplina gândurile, oprindu-le să se preocupe de frivolități, păzind mintea prin rugăciunea pură, rugăciune care ține conștiința trează, veghetoare, curățind inima, care se umple de dragostea de Dumnezeu și înaintează spre sfințenie (călugării mai ales, trebuie să rostească continuu această rugăciune).
Filofteia
(φιλοθεία — filoteia = dragostea de Dumnezeu; lat. Dei amans)
— ale cărei moaște se află la noi în țară, a trăit în sec. XII. Originară din Tracia, localitatea Morivat (în regiunea Târnovei din Bulgaria de azi), a fost fiica unor oameni săraci. Ea se deosebea printr-o credință puternică în Dumnezeu și printr-o nesfârșită milostenie. Tot ce avea împărțea săracilor. Acest fapt îl mânia tare pe tatăl ei, care o certa și o bătea adesea, căci își împărțea săracilor chiar și hainele de pe ea. Când tatăl lucra pe ogor, Filofteia venea să-i aducă de mâncare. Pe drum însă înjumătățea mâncarea, căci o împărțea săracilor pe care îi întâlnea. Fiindcă mereu rămânea flămând, tatăl se gândi să pândească drumul fetei ca să vadă ce se întâmplă. Văzând-o cum împărțea mâncarea, furios, o ucise. Tradiția spune că pe locul unde a murit s-a înălțat o lumină mare, iar trupul ei n-a mai putut fi urnit din acel loc și de aceea acolo a trebuit să fie îngropată. Abia spre sfârșitul sec. XIV, în vremea domniei lui Mircea cel Bătrân, sfintele ei moaște au fost dezgropate și aduse în Şara Românească de mitropolitul țării. Moaștele au fost depuse în Biserica Domnească de la Curtea de Argeș. Aici se află și astăzi, în paraclisul bisericii celei mari construite de Neagoe Basarab, în sec. XVI. Pomenirea ei se face la 7 decembrie.
filoxenia lui Avraam
(φυλλάδα, ἡ — filoxenia = ospeție, dragoste de străini)
— este, în iconografia bizantină, reprezentarea Sfintei Treimi (una din reprezentări, căci a doua se numește „Cel vechi de zile”); Filoxenia este inspirată din scena Vechiului Testament, în care Dumnezeu se arată lui Avraam sub chipul celor trei tineri bărbați (Facere 18,1-16). În pictură, ei sunt reprezentați ca trei îngeri, așezați în jurul unei mese. Avraam și Sarra, soția sa, îi servesc; îngerii țin în mâna dreaptă o baghetă; pe masă se văd pâini și fructe, în unele icoane se văd și amfore (în nartexul bisericii de la Sucevița, în prim plan al scenei se vede un bărbat care înjunghie taurul din care Avraam a pregătit masa divinilor oaspeți). Tema „Filoxenia” se zugrăvește și în altar. În pictura rusă, această temă e ilustrată în strălucita icoană a lui Rubliov (sec. XV), considerată model iconografic al temei „Icoanelor”, pentru duhul viu, adânc meditat, pe care i l-a dat acest pictor călugăr, trăitor profund al doctrinei creștine. Icoana se află azi la galeriile Tretiakov din Moscova.
Fiore di virtu
— carte cu conținut moral-religios, de largă circulație, alcătuită în sec. XIII, la Bologna în Italia, de călugărul Tomasso Cozadini și tradusă la noi din lb. italiană la sfârșitul sec. XV, în Moldova. În 1701, Antim Ivireanul a tipărit-o la Snagov, subtitlul Floarea darurilor, după un text grecesc, tradus de ieromonahul român Filotei de la Muntele Athos.
Firdousi
— primul mare scriitor persan, autor al vestitei epopei Shah Nameh (Cartea regilor), în care consemnează mituri și legende iraniene, importantă pentru cunoașterea religiei vechilor perși.
Fison
— numele unuia din cele patru brațe ale râului care izvora din Eden și uda raiul (Facere 2, 10-11).
flaminii
Floarea darurilor
Floriile
Duminica Floriilor sau Duminica Stălpărilor (lat. Dominica in palmis, gr. ἡ τῶν βαϊων ἑορτὴ κυριακή — I ton vaion eorti kiriaki; slv. Nedelia vaii)
— este, în cursul anului bisericesc, prima sărbătoare împărătească cu dată schimbătoare, fiind legată de data Paștelui. Ea se celebrează cu o săptămână înainte de Paști, amintind intrarea triumfală a Mântuitorului în Ierusalin, înainte de Patimile Sale (Matei 21; Ioan 12). Sărbătoare de origine ierusalimiteană, e menționată abia în sec. IV de pelerina Egeria sau Eutheria, care a asistat la sărbătorirea acestei zile în Ierusalim și descrie chipul în care se săvârșea suljba. În vechime, Duminica Floriilor era începutul săptămânii Patimilor numită și săptămâna Paștilor. Se mai numea și Duminica aspiranților sau a candidaților la botez. Egeria arată obiceiul de a se împărți în biserici ramuri de salcie, care se binecuvântau de preoți, obicei rămas până azi în bisericile creștine, în amintirea ramurilor de finic și măslin cu care a fost întâmpinat Mântuitorul. Creștinii poartă ramuri verzi și în amintirea biruinței vieții împotriva morții, prin învierea lui Lazăr de către Hristos, în sâmbăta Floriilor.
fossorii
— se numeau, în primele veacuri creștine, groparii catacombelor.
Fotinia
(gr. φωτίζω — fotizo = a lumina)
— este, după tradiție, numele creștin al femeii samarinence (Ioan 4, 4-42) care a vorbit cu Iisus și, cunoscând chiar de la El învățătura Sa, a devenit prima femeie misionară creștină, propovăduind în Africa până la Cartagina, unde, în vremea împăratului Nero, a fost prinsă și adusă la Roma. Aici a primit martiriul, fiind decapitată, se spune, pe locul unde este astăzi Fontana di Trevi, în apropierea bisericii Santa Maria dell Fiori, din Roma.
Frăsinei
— mănăstire de călugări, situată spre munte, la 30 km de orașul Râmnicu Vâlcea, în satul Muiereasca. Mănăstirea a fost ctitorită între 1860-1863, cu hramul „Adormirea Maicii Domnului”, de către episcopul de atunci al Râmnicului, Sfântul Calinic. Cu un veac înainte fusese ridicată acolo o mică biserică de lemn. Ceea ce constituie originalitatea mănăstirii Frăsinei este interdicția de a păși în ea vreo femeie. Această interdicție a fost hotărâtă prin legământ de Sf. Calinic, pentru prevenirea oricărei ispite și fapte de păcătuire pentru călugării sfântului lăcaș. Legământul s-a păstrat până azi; deși Biserica Ortodoxă nu admite blestemul, s-a constatat că cine a încercat să calce legământul a avut de suferit și nu a putut ajunge în mănăstire (s-au creat în acest sens și circulă numeroase povești și legende).
fresca
— tehnică de a picta în culori dizolvate în apă cu var, pe un zid cu tencuiala umedă. Prin această tehnică se realizează picturi murale de mari dimensiuni (fresce bisericești). Frescă socială este tabloul general al unei societăți, reflectat într-o operă literară.
friza
— este un șir continuu de picturi în frescă, la biserici (și la clădiri în general) sau un șir de basoreliefuri.
fronton
— o cornișă curbă sau frântă, deasupra unei ferestre sau vitraliu.
fruntar
vezi și {catapeteasmă} sau {tâmplă}.
ftorale
funebru
— de înmormântare.
Biblia Anania
BIBLIA ANANIA în format PDF

recomandată pentru dispozitive mobile

Facebook

Protecţia datelor personaleTermeni şi Condiţii de Utilizare